‘Consumentendata geven inzicht in Actief Klantbeheer’

0

De mate waarin financieel adviseurs in Nederland actief contact onderhouden met hun bestaande klanten wordt steeds beter zichtbaar dankzij reviewdata van consumenten.

Uit een analyse van 15.000 geverifieerde klantreviews op Advieskeuze blijkt dat 61,7% van de adviezen aan nieuwe klanten wordt gegeven, terwijl 38,3% afkomstig is van bestaande klanten die terugkomen voor vervolgadvies of onderhoud. Christian Bouter, medeoprichter van Advieskeuze: “Deze analyses geven ons inzicht in hoe actief klantbeheer zich ontwikkelt binnen de Nederlandse adviespraktijk.”

Unieke inzichten

“Bij iedere review op Advieskeuze wordt de consument gevraagd of zij al eerder klant waren bij de betreffende financieel adviseur”, zegt Bouter. “Dat levert unieke inzichten op over klanttevredenheid, loyaliteit en service. Deze consumentendata laten zien hoe financieel adviseurs hun relaties onderhouden en in hoeverre zij structureel nazorg en onderhoud bieden. We zien steeds beter welke financieel adviseurs structureel contact onderhouden met hun bestaande klanten. Dat is waardevolle informatie voor consumenten die online de keuze maken voor een financieel adviseur. Het is goed om vooraf te weten of een financieel adviseur actief is op het gebied van klantbeheer.”

Klantonderhoud

De analyse maakt het volgens Bouter mogelijk om een duidelijker onderscheid te gaan maken tussen financieel adviseurs die zich vooral richten op nieuwe klanten en adviseurs die óók actief bezig zijn met klantonderhoud. “Je kunt het vergelijken met een autobedrijf: sommigen verkopen alleen nieuwe auto’s, anderen verzorgen ook de APK en het onderhoud. Dat verschil wordt dankzij onze data beter meetbaar.”

 

Elke werkdag het belangrijkste financiële nieuws in uw mailbox? Meld u gratis aan voor InFinance Daily.

Deel dit artikel

Over de auteur

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website InFinance.nl en nieuwsbrief InFinance Daily.

Reacties zijn gesloten voor dit bericht.